A DDB Budapest nyerte az M+ Listát

A DDB Budapest nyerte az M+ Listát

Az Év Hirdetője a Greenpeace, míg a PR Toplistán élén zsinórban hatodszor az Uniomedia végzett.

Idén is folytatódott az a tendencia, amit a tavalyi évben már megfigyelhettünk, vagyis hogy jelentősen átalakult az M+ Lista élmezőnye. Nem arra kell gondolni, hogy a tavalyi dobogósok kihullottak volna az első tízből, de például az első két helyen lévő ügynökségek egy évvel korábban egyáltalán nem szerepeltek a top csapatban.

A DDB Budapest egy év alatt 12 helyet előreugorva került a friss M+ Lista élére, míg a második helyezett Wavemaker Hungary nem is szerepelt a listán. A tavalyi dobogósok közül egyedül a Mito tudott bent maradni az első háromban. A két másik tavalyi dobogós, az első helyet és így a 2018-as év ügynöksége címet megszerző Artificial Group és az akkori harmadik Café Communications sem távolodott azért messzire a dobogótól, előbbi az ötödik, utóbbi a hatodik helyre futott be a 2019-es versenyeredmények alapján.

Míg a 2018-as év reklámversenyei nagyon szoros élmezőnyt hoztak – az Artificialt a végső pontszám tekintetében mindössze kétszáz pont sem választotta el a harmadik lépcsőfokra felálló Cafétól –, a tavalyi év díjai alapján számított eredmény kevésbé volt szoros: a DDB Budapest majdnem 2000 ponttal előzte meg a második helyezett Wavemakert, és nekik sem kellett különösebben félteniük helyezésüket a dobogó harmadik fokára kerülő Mitótól.

A DDB Budapest nyerte az M+ Listát

A hirdetői toplista dobogójára a Waves of Plastic nemzetközi sikerének köszönhetően ismét civil szervezet került. A Greenpeace mögött következik egy magyar kisvállalkozás, az Írók Boltja. Ezen kívül még egy társadalmi szervezet, a Magyar Vöröskereszt került be az első tízbe. További egy magyar tulajdonú vállalatot találunk az élmezőnyben, a Libri-Bookline csoportot. A maradék hat helyen nemzetközi hátterű, multinacionális cégek osztoznak.

 
A PR Toplista élmezőnyében nem volt nagy változás: sorozatban hatodik alkalommal végzett az élen az Uniomedia, a második helyen álló Noguchi pedig évek óta mindig dobogós (2015-ben, 17-ben és 18-ban harmadikok, 2016-ban pedig másodikok voltak).  A harmadik helyre egy nem kifejezetten PR-tevekénységet végző ügynökség futott be: a Wavemaker. A cég már tavaly is felbukkant a PR Toplistán, és hét hellyel jött előrébb idén a korábbi tizedikről.
 
Toronymagasan nyert a Publicis és a Mindshare előtt a Wavemaker a médiaügynökségeknek fenntartott listán, így a Group M legnagyobb ügynöksége az M+ Listán, a PR Toplistán és jelen listán is dobogós helyen végzett.

A Wavemaker a 2019-es évben a Nyitott Polcok kampánnyal két bronzot és két shortlistet hozott el Cannes-ból, amiből kettő kategória kötődik szorosabban a médiaügynökségi munkához: a média és a „breakthrough on budget”, ez utóbbi a kevés pénzből nagyot szóló kampányokat díjazza. Az ügynökség már ezzel annyi pontot kalapozott össze, ami önmagában elég lenne egy szép helyezéshez, de miután a Wavemaker összesen nyolc (ezen belül négy nemzetközi) versenyen 37 pontszerző helyezést gyűjtött 2019-ben (3 arany, 6 ezüst, 24 shortlist), nem volt vitás, hogy ki nyeri meg a médiaügynökségek alversenyét. A Nyitott Polcok mellett a Wavemaker a Media Marktnak készített Akcióhősökkel, valamint a Huawei Facing Emotionsszel tarolt még a tavalyi versenyeken, de ezeken kívül is volt szép számmal pontszerző kampánya az ügynökségnek.

Második helyen a Publicis Hungary zárt, amely az Arany Pengéről, a Hipnózisról és az Effie-ről hozott el díjakat (6 bronz, 5 shortlist). Díjazott munkáik legnagyobb része (egyetlen önpromón kívül) a Zewához vagy annak anyacégéhez, az Essityhez kötődik. Az Egyenlőtlen verseny című kampányt az Effie-n és az Arany Pengén is több kategóriában díjazták, míg a Designer Contest nevű, szintén a Zewának készített munkájuk a Pengén ért el bronzot és shortlistet. Az Essitynek készített Gondoskodni együtt jó! kampány a Hipnózison szerzett pontot két kategóriában is.

A dobogó harmadik fokára a Mindshare kapaszkodott fel, 5 díjazott munkájukból négyet az Unilevernek készítettek, egyet pedig a Volvónak. Az Unilever mosogatószeréhez, a Sunlighthoz Hajós András főszereplésével készültek vicces videoklipek, ezek a Hipnózison és az Arany Pengén szereztek pontot, míg a Baba Ramazuri az Effie-n és a Pengén lett díjazott (a Kioskkal megosztva kapták a pontokat). Az Effie-n pedig a Volvo – új utakon című kampány lett pontszerző, Till Attilával a főszerepben.